FANDOM

Hauki
Hauki(Esox lucius)

yleistä Muokkaa

Petomainen olemus, omintakeinen muoto, iso suu täynnä teräviä hampaita ja yleisyys - siinä neljä syytä miksi hauki on monelle tuttu kala.Haukea saa myös monenlaisilla välineillä,joten siihen on helppo tutustua.Haukea esiintyy maassamme miltei joka vesistössä,tosin se puuttuu tunturiylängöiltä ja avomereltä.

suku Muokkaa

Hauelle sukua ovat:jättihauki,mustahauki,täplähauki ja amerikanhauki.

elintavat Muokkaa

Suuren osan ajastaan hauki viettää piilossa tähyillen saalista.Sapuskaa ovat etenkin kalat,joita on yleensä runsaasti saatavilla.Vaikka hauki on kannibaali,se ei syö kovin mieluusti toisia haukia.Sen sijaan karppi on yksi parhaimmista särpimistä.Hauen ruokalistalle joutuu paljon myös rapuja,vesilintuja,vesimyyriä,minkkejä ja muita pikkunisäkkäitä,eli lähes kaikkea, mikä suuhun mahtuu.Pienet hauet syövät myös kernaasti hyönteisiä.Hauki ei juuri liiku sadan metrin päähän reviiriltään,jota se puolustaa tunkeilijoilta.Kutu on keväällä heti jäiden lähdön jälkeen.

tuntomerkit Muokkaa

Hauen tuntee pitkulamaisesta muodosta ja suuresta kidasta.Selkä-,pyrstö- ja peräevä sijaitsevat takana, siksi hauki pystyy ponnahtamaan niin suurella voimalla syöksyyn.Väritys on tumman tai vaalean vihreitä joissa on keltaisia pilkkuja.Punertavissa evissä on tummia täpliä. Hauki on kännikala.